Dag 14 : Fairbanks (downtown + Creamer's Field)

dinsdag 22 juli 2014

Fairbanks is niet zo'n grote stad. Dus die 'downtown' uit mijn berichttitel moet je met een korrel(tje) zout nemen! Door de vele goudmijnen die hier in de omgeving waren, wordt de stad ook wel 'the Golden Heart of Alaska' genoemd.

We beginnen met een bezoek aan het Morris Thompson Cultural and Visitor Center. Je kan er heel veel informatie krijgen over wat er in de buurt en in dit deel van Alaska te beleven valt.

Net buiten het visitor center vertrekt de River Walk via Golden Heart Park tot in het centrum. Het is een aaneensluiting van parkjes langs de oever van de Chena River.

Langsheen de River Walk staan verschillende monumenten.
Waaronder een voor de eerste 'unknown family'

Waar we eerst in Iditarod gebied waren zijn we nu in de streek van de Yukon Quest en de Alaska Highway.

We lunchen in een Mall, shopping center.
Voor alle duidelijkheid, dit betekent hier een 10-tal winkeltjes ondergebracht in één groot gebouw.
De uitbaatster van een winkel waar ze zelfgemaakte messen, holsters en geweren verkopen heeft ook foto's van haar huis op de etalage gehangen. Ze heeft een paar straffe verhalen over (wilde) elanden in haar tuin. Aardige dame.

In downtown Fairbanks zelf is niet zo heel veel te zien. Er is nauwelijks hoogbouw.

De stad geeft soms een troosteloze indruk. Al doen ze wel hun best om het centrum wat te verfraaien. Vb deze mural op de gevel van een televisie zender.

Namiddag bezoeken we Creamer's Field Migratory Waterfowl Refuge. Het is ondergebracht op de gronden en in de gebouwen van een vroeger melkveebedrijf, vandaar de naam.
In de prehistorie lag hier een ijsvrije vlakte. Dit trok veel soorten dieren aan: mammoet, sabeltand tijger, een soort lama. Er werden veel fossielen gevonden.
Vandaag de dag is het een vogelparadijs. Trekvogels kunnen even op adem komen op de vlakte, sommigen blijven gewoon hier.

Wij vonden het een paar weken geleden al schitterend dat we 1 familie kraanvogels hadden gezien. Na vandaag valt dit in het niets. Er zitten er misschien 20 in de velden.

Bij Creamer's Field liggen verschillende korte wandelpaden.
We lopen eerst het Seasonal Wetlands Trail (0.8 mijl) naar de vijvers en komen onderweg een mama eend met een hele trein jongen tegen. Er vliegen ook zwaluwen en lincoln sparrows rond. En muggen, mijn god, zo erg hadden weg het nog niet meegemaakt in Alaska.

Daarna willen we het Boreal Forest Trail doen (1 mijl). Het pad zou gesloten zijn door waterschade als gevolg van de vele regenbuien van enkele dagen geleden. We gaan het er toch op wagen.
Dit pad loopt voor het grootste deel over houten boardwalks door het bos. Prima pad, mooie wandeling. Wanneer we bijna aan het einde zijn, tja dan zien we wel de schade aan het pad.

Met wat acrobatentoeren lukt het toch om voorbij dit stuk te geraken (anders waren we moeten terugkeren).

Daarna gaan we nog even langs Pioneer Park. Het is een oud stadje met winkeltjes, een old west treintje, een oude raderboot, een speeltuin, meerdere musea, ...
Het is een zonnige, +20 °C warme dag. Een ideale dag dus voor een ijsje. Gezien de maat van de bollen, kopen we elk maar 1 bol. En dan nog hebben we die niet op gekregen.

In het Pioneer Museum(pje) gaat het over de geschiedenis van de stad en de pioniers die naar hier kwamen. Het Alaska Native Museum is ook piepklein. In het Pioneer Air Museum is het onderwerp natuurlijk luchtvaart en dan specifiek bushplanes. Het is wel fijn om te zien, om hier rond te neuzen, maar we zijn al in betere musea geweest.

Voor avondeten gaan we naar de Salmon Bake, iets typisch voor Alaska (en het ligt naast Pioneer Park). Het is wat te vergelijken met een buurtbarbecue. Alles is in buffetvorm, de vis wordt vers gegrild (voor de niet vis-liefhebbers, je kan er ook prime rib eten). Er is echt heel veel volk. Eten zelf kan aan picknick tafels buiten of overdekt in een zaal. De prijs valt mee, het is all you can eat (vis/vlees, salad bar, dessert)
En zo'n extreem lekkere zalm hebben we nog nooit gegeten!

Dan wilde ik dit toch ook even laten zien. In de winter wordt het hier zo koud dat de mensen hun auto aan de elektriciteit moeten aansluiten zodat de batterij blijft werken.
Er staan dus doorheen heel de stad op elk parkeerterrein aansluitpunten. Ook bij winkels, restaurants en zoals op de foto bij de hotels staan paaltjes met stopcontacten. En de auto's hebben praktisch allemaal een aansluitkabel uit hun grill aan de voorkant steken.