Dag 16 : Fairbanks (Chena Hot Springs + Ice Museum)

donderdag 24 juli 2014

Het is een dag zonder druk programma dus slapen we een beetje uit.

Geen super weer vandaag. Het regent en het is koud. Rond 9 u 45' vertrekken we naar Chena Hot Springs. De weg ernaar toe is een hobbel-de-bobbel weg met redelijk wat onderbroken wegdek. En dan te weten dat we van het autoverhuurbedrijf geen gravelwegen mogen rijden.

Onderweg zien we enkele elanden, waaronder een moeder met jong. Uiteraard blijven we te lang kijken. Het is dan ook bijna middag wanneer we in Chena Hot Springs aankomen.

Eigenlijk is er aan het einde van de weg enkel een resort, geen stadje.

Bij het resort liggen warmwaterbronnen waarin je kan zwemmen en er is een ijsmuseum. Maar gezien het slechte weer slaan we het zwemmen over.

We kopen tickets voor een bezoek om 13 u aan het Aurora Ice Museum.
Dus nog net tijd voor een snelle lunch in het restaurant dat erg warm en gezellig is ingericht.

Om 13 u gaan we onder begeleiding met een groep van 20 mensen naar het ijsmuseum.

De toegang is per groep, en allemaal samen binnen, naar buiten in kleine groepjes van 4 à 5 mensen. Zo gaat er het minste koude lucht naar buiten en warme lucht naar binnen. Het is jaarrond een frisse -7 °C binnen.
Ze voorzien je van een dikke winterjas als je wilt.
Sander is blij met de aangeboden jas, maar ik ben goed voorbereid gekomen: dikke trui, jas, sjaal en handschoenen. (Een rare combinatie om in je koffer te steken voor een zomer vakantie maar ik heb er heel veel plezier van gehad.)

Voor 15 $ meer kan je een appletini drinken uit een glas gemaakt uit ijs. Ik doe het niet want dan mag Sander niet bij me komen wegens nog geen 21 jaar.

De beeldhouwwerken worden gemaakt door Steve Brice en zijn vrouw Heather. Hij was al 16x en zij 6x wereldkampioen in ijssculpturen maken.

We blijven zo'n 45' binnen.
Het was echt super mooi maar na een tijdje ook super koud. We waren allebei zwaar onder de indruk.

Wanneer we terug buiten komen regent het nog steeds maar we gaan toch even naar de warmwaterbronnen kijken.
In de lucht hangt een mengelmoes van geuren: haardvuur, lichte zwavelgeur, chloor, ...

De bronnen lopen over in een zwemvijver en een zwembad.
Jammer dat de omliggende bergen achter de wolken verstopt zitten. Ik denk dat het hier bij helder weer echt wel prachtig moet zijn.

Het is 3 u wanneer we aan de terugrit beginnen.

Net als op de heenrit zien we ook nu weer elanden. Totaal voor deze dag : 6.
Deze stond heel fotogeniek te wezen langs de weg.

En deze was heerlijk waterplanten aan het eten.

Even voor Fairbanks zien we ook nog kraanvogels en mooie eendjes in een vijver.

Voor we richting hotel rijden, stoppen we nog bij de Walmart voor wat energierepen en water. Hier ligt ook een filiaal van Sports Authority. Komt goed uit want de zool van mijn wandelschoen is losgekomen. Ik heb geluk en vind er andere, lekker gemakkelijk, stevig en waterdicht en niet eens duur.

Deze avond gaan we bij Pizza Hut eten. Natuurlijk is het teveel, maar geen probleem. We krijgen een box en zo is onze lunch voor morgen onderweg meteen ook geregeld.

Terug in het hotel doe ik nog 1 lading was. Dan hebben we weer genoeg propere kleren om de volgende dagen door te komen.

Het heeft echt de hele dag geregend maar net voor ik ga slapen klaart het een beetje op en komt de zon piepen van achter de wolken. Snel een foto maken.